החלטות קטנות עושות שינוי גדול: חמישה צעדים לחיים בריאים

מאת: יעל דרור, דיאטנית קלינית ופיזיולוגית M.Sc

 

החגים מתקרבים. הימים בהם כולנו מתכנסים להחלטות חשובות ולחשבון נפש. מבטיחים לעצמנו שהשנה ננסה לעשות שינוי. להיות טובים יותר, בריאים יותר, להיות הגרסה המוצלחת יותר של עצמינו. בואו נדבר על הבטחות. בואו נדבר על דרך חיים.

  • מתי עשיתם לאחרונה משהו טוב עבור הגוף שלכם?

  • מתי יצאתם לריצה או הליכה במקום לשבת על הספה?

  • מתי חתכתם ירקות לסלט במקום להזמין משלוח אוכל מבחוץ?

  • אתם מביאים לעבודה פרי מהבית או נופלים למתוקים במשרד?

  • מתי לאחרונה הצלחתם, בלי הרבה מאמץ, לעשות בחירות בריאות, התמדתם וגם נהניתם מהן?

אם לוקח לכם זמן לענות על השאלות האלו, יכול להיות שהגיעה השעה לעשות שינוי.

 

ראש השנה: זמן לשינוי

מרגישים שאתם צריכים להכניס טוויסט בריא לחיים? לשנות הרגלים? לא צריך להירשם למרתון וגם לא לעבור לדיאטת כסאח דלת פחמימות. יש לא מעט שינויים קטנים באורח החיים שיכולים לעודד בריאות, להפחית סיכון למחלות והכי חשוב לגרום לכם להרגיש הרבה יותר טוב.

 

אפשר להתחיל בקטן

בניגוד למה שהרבה אנשים חושבים, חשוב להבין שהחלטות בריאות לגוף לא חייבות להיות ״פרויקט״ גדול שדורש הרבה זמן, אנרגיות וכסף. הן יכולות להיות בחירות קטנות שעוזרות לשדרוג התזונה או מניעות אתכם להזיז את הגוף. כל דבר קטן שיגרום לכם להרגיש אנרגטיים, קלים וחיוניים לאורך כל היום (בלי נפילות העייפות המוכרות אחרי ארוחת הצהרים למשל). חשוב גם לדעת שלא כל החלטה בריאה צריכה להיות קשורה בדיאטה או ירידה במשקל. הדרך הנכונה להתחיל היא בניית שגרת יום בריאה.

 

אז איפה מתחילים?

הנה חמישה שינויים קטנים וחשובים שיכולים להיות חלק מההחלטות הבריאות שלכם לשנה הבאה. כמובן שאתם מוזמנים להוסיף עוד החלטות בריאות שמתאימות לאורח החיים שלכם.

 

1. לאכול יותר פירות

פירות מכילים הרבה ויטמינים, מינרלים וסיבים חיוניים, אבל לא תמיד נוח לשלב אותם בסדר היום. לפעמים, הם לא זמינים כי נגמרה האספקה במקרר ולא הספקתם לעבור אצל הירקן. במקרים אחרים הם מתעייפים במקרר או נמעכים בתיק, וגם אם בתחילת היום החלטתם שהיום אתם אוכלים לפחות מנת פרי, זה לא תמיד קורה.

 

אין פרי טרי? יש לי פתרון נהדר. השייקים של ToLive Smoothies מכילים פירות טריים שעברו ייבוש בהקפאה, תהליך השומר על מעל ל-90 אחוז מהערכים התזונתיים של הפירות, ומאפשר ליהנות מכל היתרונות של הפירות בקלות, בכל מקום בו אתם נמצאים. מוסיפים שקית שייק לכוס מים, משקשקים ומקבלים שייק פירות עשיר, בריא, מזין וטעים כארוחת ביניים נהדרת באמצע היום או בשילוב עם יוגורט ליצירת ארוחת בוקר מזינה.

 

2. לשתות פחות מיצים ויותר מים

שתייה של משקאות ממותקים מעלה באופן מובהק סיכון בריאותי ולכן המגמה היא לעודד את כלל הציבור להימנע ממיצים ומשקאות מתוקים ולעבור למים בלבד. הבעיה היא שלא כל האנשים רגילים לשתות מים וצריך לעשות את השינוי בצורה נכונה ובהדרגה.

 

אם קשה לכם "להיגמל", צמצמו לפעם או פעמיים בסופי שבוע. במקביל אפשר להכין מים בטעמים: להוסיף פרוסות לימון/תפוז/תות/מלפפון לכוס המים כדי להעניק למים טעם עדין שמקל על השתייה. אפשרות נוספת היא להכין חליטה של תה קר ובעזרת תמצית התה להעניק טעם יותר עשיר, אך לא ממותק. גם שילוב של סודה יכול להקל על המעבר ממיץ למים.

 

3. חטיפי אנרגיה? תכינו לבד

חטיפי אנרגיה מסחריים נותנים מענה פשוט כאשר רוצים ארוחה קלה באמצע היום או כאשר מחפשים משהו מתוק. עם זאת, לא תמיד האיכות שלהם גבוהה וחלקם אף מתחרים עם ממתקי שוקולד לכל דבר. חשוב לעיין בטבלת הערכים התזונתיים לפני שקונים ולא ליפול לגימיקים שיווקיים.

 

אופציה נוספת היא לעשות זאת בעצמכם. הכינו תערובת ביתית של קוואקר או פצפוצי אורז עם פירות יבשים, אגוזים, שקדים, גרעינים, חלבה, דבש, סילאן ועוד. המגוון בלתי נגמר וההכנה קלה. הנה דוגמה אחת למתכון קליל וכייפי, ויש עוד אינסוף אפשרויות. תתפרעו לפי הטעם שלכם.

 

4. לשים את נעלי הספורט באוטו

מאוד קשה לצאת לפעילות כאשר חוזרים הביתה אחרי יום עבודה. גם אם החלטתם בבוקר שהערב אתם יוצאים לצעוד או נוסעים לחדר כושר, בזמן אמת זה לא תמיד קורה והעייפות מכריעה אתכם.

 

הפתרון? עוד עצירה לפני החזרה הביתה. השאירו את נעלי הספורט (וגם את תיק הספורט אם צריך) באוטו כדי שלא תצטרכו בכלל להיכנס פנימה. החליפו נעלים בחניה וצאו לפעילות או פשוט סעו ישירות מהעבודה אל מכון הכושר, הפארק, חוף הים או כל מקום אחר בו אתם מתאמנים והגיעו הביתה רק אחרי שסיימתם את הפעילות.

 

5. להתחייב לארוחה אחת ביום לפחות עם סלט

כן, לחתוך סלט מרגיש לפעמים כמו משימה קשה ומתישה. האמת, זה לוקח בדיוק 2-3 דקות, אבל תמיד נראה לנו כפרויקט גדול ואנחנו מוותרים עליו ברגע של חולשה.

 

אם אנחנו בקטע של החלטות חדשות, בואו נחליט שמהיום אוכלים סלט פעם ביום. לפעמים זה מחייב לחתוך בעצמכם ולפעמים לקנות בחוץ. גם אם מדובר רק בירקות טריים חתוכים זה טוב, אבל העיקר להתחייב בפני עצמכם שפעם ביום הסלט נכנס אצלכם לתפריט.

 

שתהיה שנה טובה ובריאה!

 
חזור לבלוג